Fjärilen i Glaskupan

Jag måste skriva av mig. Så är det bara!

I skolan läser vi en kurs som heter "Människor i Behov av Stöd". I går på den lektionen såg vi en film som heter "Fjärilen i Glaskupan". En verklighetsbaserad film som handlar om Jean-Dominique Bauby, känd moderedaktör på ELLE, som år 1995 drabbades av en allvarlig stroke. Han blev totalförlamad. Förutom i vänstra ögat, som då även blev han sätt att kommunicera med, med blinkningar. Dock var han fortfarande helt klar i huvudet och kunde tänka och så där precis som han alltid hade gjort. Hans tillstånd kallar man för något som heter "Locked In Syndrome", något som är ytterst sällsynt. I filmen fick man oftast följa honom genom hans tankar, det var hemskt samtidigt som man ibland skrattade, för han hade trots allt humor. Man fick även följa honom hur han skrev sin bok som har samma titel som filmen, en bok han skrev med hjälp av blinkningar och sin assistent.

Det var flera gånger under filmen som mina tårar började rinna, hade jag varit ensam och inte haft hela klassen omkring mig hade jag stortjutit. Den var oerhört i gripande, trots vissa sega och lite konstiga scener. Jag rekommenderar alla att se den. Kanske inte på en filmkväll med kompisarna, men kanske inte själv heller.

Jag är förvånad att jag inte drömt mardrömmar om denna film. Och jag hoppas att de andra filmerna vi ska under denna kurs, inte är fullt så jobbiga.

Kommentarer
Postat av: Alina

Kika gärna in i min blogg och lämna ett litet spår, Ha det bra! :) http://emmiealina.blogg.se

2008-08-29 @ 23:34:50
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Fatma

det verkar som en bra film (:

2008-08-31 @ 12:22:47
URL: http://fatmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0