Räcka upp handen = bättre betyg?

Ibland blir man bara så irriterad. Gah!

Jag hade utvecklingssamtal i dag, och ja, visst, det gick väl helt okej och var väl inget nytt direkt som kom upp... Tyvärr, inte, ska man kanske säga? Ända sedan jag gick i sjuan har jag alltid fått omdömen av lärare från andra ämnen som "bör bli mer aktiv på lektionerna, kan inte få högre betyg på grund av för lite aktivitet på lektionerna" och ja, typ, ni fattar! Det som gör mig så enormt irriterad är just detta tjatet! Helt seriöst: Alla är inte sådana som babblar högt inför alla hela tiden och alla har absolut inte det självförtroendet! Och jag menar, i övrigt får jag höra att jag är ambitiös och engagerad. Jag får oftast hyffsat bra resultat på proven och gör bra redovisningar där jag verkligen visar att jag också kan! Så, jag menar, what's the problem?

Jag vet, att jag kunde haft bättre betyg i ett flertal ämnen bara jag hade räckt upp handen mer på lektionerna, och jag hatar att det ska hänga så mycket på det! Det är inte min starka sida... FATTA! 

Trots det har jag dock inga problem med redovisningar och shit, jag tror även jag vet anledningen till det nu. När jag gick i nian, så sa min svensklärare till mig efter en muntlig framställning: "Emma, det märks inte alltid på lektionerna, men din starka sida, det är att prata". Det har jag tagit till mig ganska rejält.

Något jag hatar att få höra är att jag är tystlåten. Okej, jag vet, jag är inte den som pratar mest i hela världen, men jag är ABSOLUT inte den som pratar minst heller. Jag kan erkänna att jag var det förr, men nu, nej, det går jag inte med på. Min självkänsla är inte den bästa, men den är bra mycket bättre än vad den var innan och jag har lättare att föra mig bland folk nu än vad jag hade förr.

Så, snälla, kära lärare, förstå att jag inte är den som räcker upp handen hela tiden, jag visar det på annat sätt, och sänk inte mitt betyg för det... Det ger mig knappast bättre själförtroende till att börja räcka upp handen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0