Julmat bland annat.

Då har väl nedräkningen börjat! Om tio minuter (från det att jag började med detta inlägg) är det självaste julafton, knappt man kan tro det! Klapparna ligger så fint under granen, granen är självklart klädd och mamma har redan dukat för frukost. Tre djupa tallrikar för gröt och fyra småtallrikar för skinkan. Anledningen till att det endast finns tre djupa tallrikar, med tanke på att vi är fyra i denna familj, är att jag ogillar tomtegröt. Egentligen ogillar jag all sorts gröt. Det är som tjockt slem med klumpar i. Med socker och kanel på. Ni hör väl själva hur det låter? Nej, jag kör endast på julskinka jag. Och kanske en macka.

Faktiskt är jag inte så förtjust i julmat över huvud taget. Jag gillar skinkan, äggen, dopp i grytan och mammas janssons (som i själva verket är en potatisgratäng). Julmust gillar jag inte heller. Kommer förmodligen dricka öl eller mineralvatten istället. I helgen när vi hade gäster hade vi exotisk bricka, som vi åt rester utav dagen efter. Jag påpekade att det var mycket godare än julmat och att jag hellre skulle se att vi hade en exotisk bricka på julbordet. Pappa skrattade lite åt mig.

Julgodiset däremot är bra! Victor och jag har kokat både gräddkola och chokladkaka som vi ska mumsa i oss imorgon, sedan finns det en och annan chokladask i skåpet också. Kan dock inte låta bli att önska att vi hade chips också. Känns som att det var evigheter sedan sist jag åt det, och jag är lite av en chipsoman. Men jag får väl klara mig på kolan. Förhoppningsvis ska det gå bra.

OCH NU SLOG KLOCKAN TOLV! God jul på alla människor som läser min blogg (och till er andra). Jag känner redan julmyset som liksom kryper fram i form av ett pirr i magen, hehe. Lovely. Först på tur imorgon är alltså julfrukosten, därefter det årliga (och det bästa på hela dagen) fikat hos farmor och farfar, sedan blir det att fixa med allt mat, äta den och när den är uppäten ska man glo på Kalle Anka och INTE Anna Anka, sedan går väl pappa till ladugården och när han är klar med den blir det väl julklappsutdelning. Resten av kvällen ägnas åt att äta upp allt julgodis och glo på teve, hehe. Eller hur man nu ska uttrycka det. Svensson Svensson får man heller inte glömma att glo på. Restena av min familj verkar var döledsna på det och tycker det är fruktansvärt uttjatat. Jag tycker dock det är fruktansvärt roligt och att man absolut inte får missa det. Det hör till att glo på det!

Ja, det var kanske en del svammel i denna blogg. Men orka. Det är julafton och då får man bryta på reglerna, säger vi.

Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0