Plastikkirurgi - hell no!

Jag såg på det här programmet "Plastikdrömmar" (eller vad det nu heter) på 3:an precis. Det handlade om två 17-åriga, brittiska tjejer som ville plastikoperera sig. Den ena tjejen ville bli av med fettet på magen, medan den andra ville ha större bröst. Deras argument var att de nu hade dålig självkänsla på grund av detta, att de ville känna sig som vanliga tonåringar och jag vet inte allt. Och nej, jag personligen förstår mig inte på plastikoperationer om de verkligen inte är fullt nödvändiga, som till exempel vid svåra brännskador och sådana saker.

Att de skulle få bättre självkänsla genom att operera sig, kan jag faktiskt inte förstå. Visst, jag är inte dem, jag vet inte hur de känner sig. Men, ändå, hon som ville förstora sina bröst, hon var väldigt smal och hade tidigare varit anorektiker, och genom det "förlorat" sina bröst. Jag kan tänka mig att har man varit anorektisk så har man ganska låg självkänsla, men att den skulle bli bättre genom att få större bröst vet jag inte om den skulle. Det handlar nog mer om att acceptera sig själv som man är. Hon såg, enligt mig, inte ett dugg konstig ut eller så. Jag har ungefär samma kroppsform som hon, men har inga funderingar på att operara mig, inte alls. Kan hon vinna självkänsla så kan hon nog även acceptera sig som hon är. Nu opererade hon sig ändå till slut, och hon verkade vara väldigt glad. Jag undrar dock hur länge det räcker i längden.

Den andra tjejen, beslutade sig till slut att inte genomföra någon operationen, tills vidare. I stället skulle hon försöka få plattare mage genom att äta sunt och motionera. Enligt mina åsikter: ett klokt beslut. Jag tror att klarar hon det, kommer hon förmodligen vara mer nöjd med sig själv än vad hon hade varit om hon gjort en operation. Jag menar, tänk att ha uppnått ett mål efter att ha kämpat en massa! Är man inte då strålande nöjd? Hon sa även på slutet, efter sitt beslut, att hon börjat acceptera sig själv mer, eftersom hon insåg att hon kunde göra något åt det på egen hand. That's great!

En plastikkirurg som medverkade i programmet, fick både dåliga och bra intryck hos mig. Ett dåligt var, att han uttalade sig om att det är helt okej att vid 17 års ålder operera sig, eftersom att det är vid den åldern man börjar dejta och att man då insåg att man inte ser ut som "de andra", och att det skulle vara något neagtivt... DET uttalandet förstod jag mig INTE på. Som att det skulle vara DÅLIGT att se annorlunda ut? Och vad fasen är "normalt" då? Jag blev helt störd. Dock så verkade han vara klok med att ändå inte operera vem som helst, han ansåg att man måste vara mogen för det, både kroppsligt och känslomässigt, vilket är helt rätt enligt mig.

Men ändå, jag tycker att det är grymt att 17-åriga tjejer ska må så dåligt att det enda som verkar vara utvägen är en operation. Att en kirurg kan tillåta det är sjukt, egentligen. De behöver nog hjälp från annat håll, först.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0