Akademiskt språk, tack.

Det heter inte "gick ut på internet". Det heter "sökte på internet". Bara så alla vet. Oerhört viktigt detta. Jag är ironisk, bara så alla förstår.

På senaste tiden har jag hört att det är fruktansvärt viktigt att ha ett akademiskt språk i sina uppsatser. Okej, visst, så kanske det ska vara. Jag tycker dock att det är roligare och så mycket lättare när man skriver på ett "vanligt" sätt och inte bara letar upp de svåraste orden i ordlistan för att få uppsatsen att se så avancerad ut som möjligt. Jag läser i alla fall hellre en personlig skriven uppsats än en som innehåller ett väldigt välvårdat språk och en massa totalt oförståbara ord. Vore det inte lite roligare med humor bland allt akademiskt? Det hade jag gillat.

Är dock medveten om, att ska jag gå på universitetet sedan, är det kanske krav på detta. Men, då får jag väl finna mig i det, helt enkelt. Kommer dock fortsätta tycka som jag tycker och får hålla mig till mitt oakademiska språk här i bloggen.

Har en känsla av att en lärare som jag har, kommer klaga på mitt språk i en uppsats snart. Haha. Ska bli intressant. Kommer i alla fall säga att jag gillar mitt språk bättre.
 
Nu ska jag fortsätta gå på internet. ;)

Kommentarer
Postat av: Soffään

Jag hatar ackademiskt språk! Men på universitetet är det ett måste. Lämnas en text in som inte är ordentligt bearbetad till ett fulländat ackademiskt språk, är det inte säkert att du blir godkänd. Som tur är är de i alla fall snälla i början och inser att alla inte har det språket ännu. Men jag har blivit skadad och skriver ackademiskt så fort jag kommer in i ett word-dokument. Good or bad? ;)

2009-01-16 @ 11:11:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0