Jag - nya Anna Skipper

Det här med att vara nyttig, ni vet. I skolan läser vi en kurs som heter Hälsopedagogik, och i dag på lektionen pratade vi om mat - sov - och motionsvanor. Jag är en sådan person som inte tänker så mycket på vad jag äter, hur mycket eller lite jag sover eller motion. Med det menar jag dock inte att jag är onyttig, inte heller nyttig. På vissa plan är jag det, andra inte.

Dåliga vanor är att jag alltid äter på kvällar (och ibland även nätter) precis innan jag ska gå och lägga mig. Jag är helt enkelt alltid hungrig då, oavsett hur mycket jag ätit under dagen. Förmodligen är det en sådan vana, att kroppen lärt sig bli hungrig då, eller något. En annan dålig vana är att jag äter väldigt lite under skoldagarna, eftersom jag har väldigt svårt för skolmaten. Jag tycker helt enkelt inte om hård potatis, klumpar i potatismoset, slaffsig fisk eller gröt som egentligen är frukost. Ska man se på annat än maten, är dåliga vanor att jag sällan går och lägger mig i tid nu när jag ska till skolan dagen efter (som nu, klockan är 23.13 då jag skriver detta), jag går faktiskt upp vid halv sex varenda morgon. Det är allt bra tur att det går att sova på bussen. När det gäller motion är jag inte världens mest aktiva, i skolan diskuterade vi om vad det kan finnas att göra på en ens egen ort. I Tuna finns det fotboll. Det är det. Dessutom, finns det bara herrlag. Ett förslag kom upp att jag kunde gå elljusspåret, speciellt nu när det är mörkt då jag kommer hem på kvällarna, problemet är bara att jag bor en mil bort. Haha.

Nu går jag över till det positiva. Något som är bra, är att jag trots min kräsenhet för mat, alltid försöker äta, vad det än är. Jag försöker alltid få ner mig lite av skolmaten, och sedan knäckebröd på det. Hemma försöker jag också, trots att jag inte alltid gillar maten, men går det absolut inte äter jag något annat. Jag ser alltså oftast till att inte gå alltför hungrig dagarna igenom. Jag äter, trots att jag går upp tidigare än vad de flesta gör, alltid frukost. Och här menar jag verkligen alltid! Det kanske inte är världens jättefrukost, men det är frukost, och det är bra! Det är också väldigt sällan jag äter godis mitt i veckorna, sådant gör jag på helger (har jag dock den där veckan är det ibland svårt). Sömnvanorna, ja, jag sover ut ordentligt på helgerna. Det räcker faktiskt för att jag ska orka, och som sagt, så sover jag även på bussen. Det gör en hel del. Ofta är det nu med så att jag kan somna i bilen, oavsett vilken tid det är på dygnet. Det är något som är oerhört sövande på mig bland allt motorljud. Haha. Vad gällande motion så går jag varje dag till bussen, till exempel. Tyvärr, kan jag faktiskt inte säga att det är mycket mer, går till matan gör jag väl och går uppför alla trappor i stället för hissen där gör jag väl också, men anyway. Det är inte så att jag håller på med något. Fast, jag överlever väl, verkar det som, i alla fall, haha.

Jag tycker personligen, att det här med att vara nyttig inte ska överdrivas. Att vara alltför nyttig är tråkigt och vara alltför onyttigt är inte bra det. Dessutom är jag ganska säker på att man behöver chips och godis ibland, tycker absolut det är helt okej att äta det på helgerna. Och vill man äta det vid andra tillfällen, så sure, gör det, men då kanske det är viktigt att man kompenserar det med lite extra motion och nyttigare middagsmåltider, till exempel.

Jag är verkligen ingen Anna Skipper, utan detta är egna tankar, märks säkert och tänker inte bli någon efterträdare till henne heller. Det absolut viktigaste är, tycker jag, att man mår bra av det man äter och gör, och vad man mår bra av är nog olika för alla. Gäller nog bara att hitta det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0