Det är inte du som avgör, jag är ledsen

Det här med att Desmond sågade Kim totalt i "Made in Sweden" verkar det diskuteras hett om, på många ställen. Jag står i alla fall fast vid mitt beslut om att Desmond gick allt för långt. Jag tänker på att Kim har lagt ner en massa tid på den där låten (okej, kan självklart inte veta säkert hur långt tid det tog att skriva den, men någon tid måste han lagt ner på den...), fy att bara få höra "it sucks" och att det framgick att han inte kunde veta vad som var bra, typ. Bara för att Desmond är en "expert". Han kan väl ändå inte bestämma vilka låtar som är bra eller dåliga? Han kanske tycker låten sög, men det betyder inte att resten av världen gör det. Fast, det kan man aldrig riktigt veta. Det är svårt. Läskigt att andra ska avgöra hur det kommer gå. För får låten inga lyssnare, är det kört, right?

Det är något av det värsta jag vet, när man har lagt ner tid på en grej som man även blivit nöjd med, och sedan få höra att det är dåligt. Det är som med ett skolarbete, till exempel. Man har lagt ner en massa tid i flera dagar och är oerhört glad och nöjd när arbetet äntligen ska lämnas in till läraren. Sedan är det enda man få höra vad som är dåligt och vad man skulle ha gjorts annorlunda, att man lagt ner halva själen på skiten tas det ingen hänsyn till! Och varför är det just läraren som bestämmer att arbetet är bra eller dåligt? Okej, det är människans jobb, men visst är det skrämmande att en person kan påverka din framtid så otroligt mycket? Dessutom kan det vara olika för olika lärare vad som bedöms för vad som bra och dåligt. Det är en hjälplös känsla egentligen, det enda man kan göra är att kämpa hårt och sedan bara be för att betyget ska bli bra.

Fy, vad hemskt allt är egentligen. Att andra människor ska avgöra om du gjort något bra eller dåligt. Det är exakt samma sak med låtskrivande och skolarbeten, det är inte du som i slutändan bestämmer för om det är bra, du kan tycka det, men inte mer än så... En låt behöver lyssnare som gillar den, så att artisten får fans som köper skivorna. Ett skolarbete behöver ett bra betyg från läraren, så att eleven kan få en bra framtid. Visst är det sjukt, när man tänker på det? Jag tycker i alla fall det. Så orespektfullt, egentligen. Det räcker liksom inte alltid med att kämpa...

Kommentarer
Postat av: Annah

Jag håller med det du skrev om Desmond och Kim (jag har dock inte sett det själv). Om Desmond är en expert kan han säga om låten är bra eller inte, rent tekniskt sett, men ett helt folk tycker ju så olika. Sen räcker det inte att säga att "det suger", för det är bara taskigt! Konstruktiv kritik i all ära, men att säga något taskigt bara för att man kan är inte helt schysst -.-

Jag är så glad att jag inte har TV så jag slipper all sån skit xD



Fin blogg föresten, jag gillar att läsa hur du tänker och så, inte bara en vanlig "Idag var jag i skolan dåeeeee"-blogg :)



♥ Annah

2009-01-19 @ 15:16:28
URL: http://beteendevetenskap.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0