De framgångsrika serierna - därför lyckas dem!

Mina tre favorit tv-serier är Desperate Housewives, Sex and the City och Grey's Anatomy. Desperate Housewives har varit min ABSOLUTA favorit ända sedan det startade. Grey's Anatomy föll mig inte i smaken förrän senare, men när det väl föll var jag fast. Sex and the City började jag egentligen inte att titta på förrän det började bli tal om en film. Jag kan tänka mig att jag absolut inte är den enda i denna värld som har dessa tre serier som favoriter, men vad är det egentligen som fått mig att fastna för just dessa tre serier och varför har dessa blivit så populära? Jag funderade, och kom senare fram till att det finns flera likheter mellan dessa serier.

En stor likhet är On-and-off-förhållandet som huvudkaraktären eller en av huvudkarakätrerna alltid har. I Desperate Housewives är det Susan som har detta med Mike. Tänk själva, hur många gånger har de gjort slut, hur många gånger har de under tiden då de inte varit tillsammans och ibland även haft andra förhållanden däremellan, ändå haft som en magnet mellan dem som gör att de aldrig riktigt verkar sluta tänka på varandra? Likdant är det för Meredith och Derek i Grey's Anatomy. Det är exakt likadant här, trots flera göra-slut-episoder lyckas de ändå alltid hitta tillbaka till varandra, och det även trots Merediths svårigheter med att binda sig. Vilka som har detta On-and-off-förhållandet i Sex and City antar jag att ni redan vet? Just det, Carrie och Mr. Big. Tror knappast det undgått någon då det uppenbarar sig i nästan varenda avsnitt, trots att de ibland redan har "lyckliga" förhållanden med andra.

Andra karaktärer i serierna verkar dock inte tro på förhållanden. Föga förvånanden när de ser deras vänner krångliga fram-och-tillbaka-föhållanden. För att "undvika problem" ägnar de sig istället till att leka runt. Jag menar, se på Alex Karev i Greys, Edie Britt i DH, och Samantha Jones i SATC. Av någon skum anledning verkar det dock alltid sluta i att de sitter i ett förhållanden trots allt. Och allt verkar bra, till någon dör, blir dumpad på grund av att man tydligen fått sin partner sparkad från jobbet eller inser att hon egentligen älskar sig själv mer än sin partner. Kanske borde de fortsätta leka runt?

Ska man bortse från alla kärleksproblem som är övervägande likheter i dessa serier kan vi gå in på sjukdomar. För att få en lyckad serie, måste tydligen någon få cancer och sedan besegra den. Vilka var inte sjuka i cancer om inte Desperate Housewive's Lynette, SATC:s Samantha och Grey's Izzie? En annan likhet är att alla tre var blondiner.

I varje serie finns det också vissa samilngsplatser som huvudkaraktärerna samlas till, där de pratar och skvallrar och delar med sig av händelser i sina liv. I Desperate Housewives sker dessa samlingar alltid hemma hos någon av hemmafrurarna. I Sex and the City är det på det speciella fiket där de fyra väninnorna träffas varje lördagsmorgon(?) och äter frukost och redogör allt som hänt och kommer att hända. I Grey's Anatomy sker detta oftast under lunchen, och om det är i lunchrummet eller i något annat rum varierar.

Sedan finns det den här kaxiga och intelligenta karaktären i varje serie. Vad jag menar med det, är det den här som är alltid har svar på tal, som är realistisk, har båda fötterna på jorden och har en bra utbildning. I Grey's Anatomy har självklart alla bra utbildningar, men sedan har vi ju Cristina Yang. Den här lite kaxiga typen som kan allt och som var bäst i klassen. I Sex and the City är det Miranda Hobes som är den mest pålästa. Hon är hon som gick på Harvard och blev advokat, och för att bli det måste man självklart ha svar på tal på det mesta, vilket ingen kan förneka att hon har. Hon har den här lite kaxiga och ironiska attityden som inte många kan sätta emot. I mitt kära Desperate Housewives är det självklart Lynette som bär denna karkatär. Ni som sett programmet förstår nog varför. Hon är smart, har ett bra jobb och jag tror ingen undgått att lägga märket till hennes ironiska humor och ibland småkaxiga attityd.

Ju mer man tänker, desto fler likheter kommer man på. Jag tror att de här som jag tagit upp bara är några likheter och ju mer serierna fortsätter att rulla (om man bortser från Sex and the City som lagts ner) kommer det att komma fler likheter med tiden. Funderar ni någon gång på att göra en framgångsrik serie, är det kanske några av dessa saker ni ska se till att få med, det verkar ju ha gått bra hittills!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0