Sketna Vimmerby fanns på listan

Jag läser just nu Sociologi.

Idag fick jag lära mig att Vimmerby hade cirka 1400 invånare på 1850-talet. Min lärare hade en lista över Sveriges städer under den tiden och dess invånarantal. Han tittade på mig och frågade vart jag var ifrån, jag svarade Vimmerby, men skrattade också och sa att den staden finns nog inte med på den listan. Men, som ni kanske förstod, så fanns lilla sketna Vimmerby där. "Ojojoj!"

Jag fick även lära mig att i dagens Sverige ägnar sig mindre än tre procent åt jordbruk, och mindre än tio procent bor på landsbygden. Detta tolkar jag som att jag har haft en ganska unik uppväxt med en väldigt unik familj. Jag meddelade min pappa detta via ett sms och fick det entusiastiska svaret "OK" tillbaka. Och när jag skriver entusiastisk är jag för en gångs skull inte ironisk, för mycket mer kan han faktiskt inte skriva, så mindre entusiastisk kan han alltså heller inte vara (ska dock påpeka att jag fick ett BRAVO när jag tog mitt körkort, men då var han väl extremt entusiastisk).

Nu blir det teven, och kanske till och med lite popcorn!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0